Gewichtsconsulente

Voedingsadvies:

 

 

Welkom bij Body-Nature, natuurlijk gezond!

 

Bent u op zoek naar balans in voeding en gezondheid!

 

Body-Nature is er voor iedereen vanaf 18 jaar die een goede balans zoekt tussen eten, bewegen en ontspanning.

 

Er kunnen verschillende redenen zijn waarbij je ondersteuning nodig hebt van een gewichtsconsulent;

 ·       je hebt problemen bij het afvallen

 ·       je hebt problemen om op gewicht te blijven

 ·       je wil graag zwaarder worden

 ·       je wil graag een gezondere levensstijl aannemen

 ·       om je weer fitter te voelen

 ·       om dat éne kledingstuk weer aan te kunnen

 ·       het afsluiten van bv een (levens)verzekering

 ·       een medische keuring of operatie in het ziekenhuis

 ·       je wil graag een eenmalig voedingsadvies

 

Samen gaan we kijken naar je huidige eetpatroon en gaan we uitzoeken wat we daarin zouden kunnen veranderen.

 

Ik geef je richtlijnen voor een gezonde, volwaardige voeding, aangepast aan jouw persoonlijke voorkeuren. Het uiteindelijke doel is een eetpatroon ontwikkelen waar je je fit en lekker bij voelt. Dit in combinatie met voldoende lichaamsbeweging, want ook dat is heel belangrijk.

 

Bij de één gaat het om kleine aanpassingen, bij de ander is een volledig ander eetpatroon nodig. Door je bewust te laten worden van wat je eet en wat de oorzaak is van je huidige eetpatroon, merk je dat afvallen of aankomen geen afzien hoeft te betekenen. Eigenlijk mag je alles eten maar je zult vooral leren om te kijken welke voedingsstoffen goed voor je zijn.

 

Ook is het mogelijk dat je lichaam niet goed reageert op bepaalde voedingstoffen waardoor je moeilijk of niet afvalt. Dit kan dan eventueel gemeten worden met de biotensor.

 

Eten: waarom is gezonde voeding nu zo belangrijk!

 

Eten doen we allemaal. Er zijn een hoop redenen te bedenken waarom we eten: we hebben honger, we vinden het lekker, het is gezellig en we kunnen niet zonder. Maar de belangrijkste reden is dat voeding dient als brandstof voor het lichaam.

 

Om optimaal te kunnen functioneren, is het van groot belang dat je de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt op een dag.  Het gaat om de balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten die je voornamelijk gebruikt als bouw- en brandstof voor je lichaam . De vitaminen en mineralen heb je in mindere mate nodig maar zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Deze voedingsstoffen werken vooral regulerend en ondersteunend.

 

Een goed dagmenu bestaat uit drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes. Door dit patroon aan te houden, blijft je bloedsuikerspiegel beter op peil, waardoor je minder snel honger hebt en minder snel geneigd bent naar verkeerde voeding te grijpen. En door je voeding te variëren, blijven je darmen actief en heb je een betere spijsvertering. Voeding doet dus zoveel goed voor je lichaam, maar kan ook negatieve effecten hebben, zoals:

 

·       hoge bloeddruk

 

·       diabetes II

 

·       hart- en vaatziekten

 

Zo is uit onderzoek gebleken dat voeding bij maar liefst 60% van de kinderen mogelijk een belangrijke oorzaak kan zijn van ADHD. ( Bron: Pelsser Red Centrum )

 

Waarom is regelmatig bewegen nou zo belangrijk!

 

Bewegen is een heel belangrijk onderdeel, zowel voor afvallen dan wel aankomen. Je zult zien dat je er energie van krijgt waardoor je de dag beter aan kunt.

 

Door een actievere leefstijl ga je meer energie verbranden en dat komt weer ten goede aan het gewichtsverlies. Of je nu wil afvallen of wil aankomen, je krijgt meer energie, waardoor je beter in staat bent om alles te doen wat je graag zou willen doen. Het resultaat is een voor jou gezond gewicht waarbij je je fit en sterk voelt.

 

Door regelmatig te bewegen houd je jouw lichaam in goede conditie. Een lichaam dat in goede conditie is, heeft een betere weerstand tegen ziektes en minder kans op blessures. Het is belangrijk om zowel cardio- als krachttraining te doen.

 

Cardiotraining zorgt voor een betere conditie, een betere lichaamssamenstelling, een betere coördinatie en een betere doorbloeding van het lichaam waardoor de kans op hart- en vaatziekten afneemt. Met krachttraining verbeter je de spierkracht van je lichaam, je flexibiliteit en je spieruithoudingsvermogen. Het is belangrijk om elke dag 30 minuten te bewegen, een voorbeeld hiervan zijn bv, fietsen, zwemmen, wandelen. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om onder begeleiding op de sportschool 2 tot 3 keer per week een uurtje intensief te sporten.

 

Waarom ontspanning?

 

Ontspannen is heel belangrijk. Er zijn een hoop manieren te bedenken om even je zinnen te verzetten: lezen, fietsen, muziek, massage, sauna, yoga, een dagje uit en noem maar op. Iedereen ontspant op zijn eigen manier. Helaas wordt er tegenwoordig zoveel van ons verlangd, zoals werk, gezin, sport en een druk sociaal leven. Hierdoor vergeten we nog wel eens te ontspannen.

 

Door te ontspannen ontstrest je lichaam, waardoor je de verplichtingen van het dagelijks leven beter aan kunt. Ontspanning zorgt er ook voor dat je tijd neemt voor jezelf om dingen te doen die je leuk vindt. Daardoor sta je gelukkiger in het leven en kun je meer van het leven genieten. Bij ontspanning hoort ook voldoende nachtrust. Als je uitgerust wakker wordt, ben je beter in staat te doen wat je gepland hebt. Dat geeft weer een voldaan gevoel.

 

Streef ernaar om elke dag een half uur voor jezelf te gebruiken waarin je iets doet wat jij leuk vindt. Je zult zien dat als je ontspannen bent, je beter functioneert en lekkerder in je vel zit waardoor je zowel fysiek als mentaal beter in balans bent.

 

Een gewichtsconsulent behandelt uitsluitend gezonde mensen. Voor speciale diëten en bij bepaalde aandoeningen wordt u doorverwezen naar de huisarts.

 

De duur van de behandeling is gemiddeld 60 minuten.

 

 

 

 

 

 

 

   

·